mandag 24. september 2007

ABC på nett

Etter å ha vært inne på Gyldendals og Cappelens nettsider, ønsket jeg å tipse dere andre om at det følger med flotte nettsider til deres ABC-verk. Her finner man oppgaver og spill knyttet til læreverkene deres. Jeg har tilgode å undersøke andre forlags nettsider, men jeg går sterkt ut i fra at alle forlagenes ABC-er har en tilhørende nettside.

Jeg mener at nettsidene til læreverkene også bør taes opp til vurdering når vi på onsdag skal starte opp med arbeidet med arbeidskravet "Analyse og vurdering av læremiddel". Et aktuelt spørsmål i den sammenheng vil jo være om forlaget har utnyttet internetts potensiale fullt ut ved bruk av animasjon, lyd og spill?

6 kommentarer:

kristins norskblogg sa...

Dette var et godt tips, både til oppgaven vår, men også til å bruke senere når vi skal ut i jobb. Jeg tenker på det jeg skrev om i min blogg. Takk for tipset :) Kristin.

Bente sa...

Dette er i tilegg et godt hjelpemiddel for de elevene som sliter med fagene. Å bruke data som læringsarena er utrolig mer motiverende enn boka. Jeg hadde en elev i fjor med fullstendig vegring mot å jobbe i bøker. Vi brukte både matematikkverket "Tusen millioner" og leseboka på nett slik at han kunne holde tritt med resten av klassen i de ulike fagene.

Lise sa...

Vi skal ta for oss et av disse nettstedene i gruppeoppgaven vi holder på med.

Thomas sa...

Meget, meget godt forslag. Bare gjør det når dere presenterer lærebøker/-midler.

Hilde sa...

Har prøvd Cappelens ABC sammen med min sønn på 7 år og han syns det var gøy å holde på med.
Har også en funksjonshemmet gutt på 12 år, som jeg tenkte skulle få jobbe med oppgavene på dette nettstedet. Han begynner først nå å interessere seg for bokstavene og så er han sterk visuelt sett, samtidig som han liker data veldig godt. I så måte er denne muligheten veldig fin. Skal vi jobbe med bokstaver og tilnærme oss lesingen hjemme, er det svært positivt at slike programmer finnes på data.

Caroline sa...

Vi ser jo nå som vi har gått Cappelens nettside nøyere etter i sømmene, at vi som pedagoger må være bevisst på kvaliteten på nettressursene. Vi kan ikke bare regne med at alle er feilfri og selvforklarende